torstai 16. huhtikuuta 2009

Näin Ruotsissa

Oikeasti mun pitäs juuri tällä hetkellä olla pänttäämässä huomisen tenttiin, mutta halusin vain pikaisesti jakaa mielenkiintoisen talousuutisen koskien muotiblogeja.

Photobucket

Dollarinkuvat silmissä

"Suunnilleen joka toisella ruotsalaisella teinitytöllä on oma blogi.

Yksi tutkija sanoo, että nuorten naisten nettipäiväkirjat todistavat oman identiteetin luovasta etsinnästä. Toinen taas säälittelee verkkoviestejä lähettelevien nuorten naisten yksinäisyyttä.

Ruotsin suosituimman blogin pitäjä Isabella Löwengrip on kuitannut teoriat toteamalla, että hän haluaa tienata mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Kuukausi sitten Löwengrip laski, että hän voi lopettaa työnteon 18-vuotiaana. Eli siis tänä vuonna.

Löwengrip tunnetaan nimellä Blondinbella. Blondinbellan blogilla on viikoittain 800 000 lukijaa.

Ihan aluksi Löwengrip soitteli yrityksiin ja tarjoutui mainostamaan niiden tuotteita blogissaan rahaa vastaan. Hän ei tiennyt sen olevan laitonta.

Syksyllä Blondinbellan rahantekoon tuli pieni paussi, kun hän ei jaksanut blogata Löwengripin saatua "burnoutin". Ehkä Löwengripin isä ei ole kuullut tuotannon ulkoistamisesta?

Nykyään Blondinbella tekee rahaa mainosklikkauksilla, omalla verkkokaupalla ja julkkiselämällä. Keväällä Blondinbellalta tulee muotikokoelma. Sitten firmat voi panna myyntiin.

Ovatkohan blogit uusi dotcom-kupla?

Bloggaajat sanovat olevansa viides valtiomahti. Eivät kylläkään Blondinbella ja kumppanit, vaan päättäjien edesottamuksia kommentoiva anonyymi verkkoyhteisö.

Täällä Ruotsissa bloggaajat pakottivat valtiopäivät muuttamaan salakuuntelulakia."

-Suomalais-ruotsalainen kauppakamari talousuutiset 3.2.2009

Photobucket

Samaa aihetta ja henkilöä käsitellään varsin osuvasti myös tässä kolumnissa:

Kun 17-vuotias tyttö määrää

”Pitäisikö vähän pelotella mediaa ja sanoa, että meidän pian 800 000 viikottaisella lukijallamme on mieletön valta vaikuttaa melkein mihin vain haluamme? Ja tiedättekö mikä tässä on cooleinta? Täällä määrää 17-vuotias tyttö!”

Näin kirjoittaa tukholmalainen Isabella Löwengrip Blondinbella- blogissaan. Se on Ruotsin luetuin blogi. Ensikuulemalta vaikuttaa coolilta, etten sanoisi demokraattiselta. Siinäpä on kansalaisjournalistilla, vielä nuorella ja naispuolisella, törkeästi valtaa.Mutta miten hän sitä käyttää? Löwengrip kirjoittaa shoppaamisesta, kahviloista, ravintoloista, bileistä. Hän väittää kirjoittavansa myös politiikasta, mutta poliittiset merkinnät ovat lähinnä kuvia moderaattien nuorisojärjestön bileistä.

Yritykset ovat keksineet, että jos Löwengripille maksaa ja tarjoaa ilmaisia tuotteita, tämä suosittelee niitä lähes 100 000 lukijalle päivässä. Blogia pyörittää osakeyhtiö Blondinbella ab, ja sillä kerrotaan olevan lähes puolen miljoonan euron vuositulot sponsoreilta. Blogin lukijoille ei kerrota, mitkä mainituista tuotteista on saatu ilmaiseksi tai minkä merkinnän kirjoittamisesta Löwengrip saa rahaa. Ei tietenkään. Eihän 17-vuotias tunne markkinointilainsäädäntöä, mutta luulisi, että joku osakeyhtiön kolmesta aikuisesta osakkaasta tuntisi. Ruotsin kuluttajavirasto tutkii parhaillaan, syyllistyykö Blondinbella piilomainontaan.

Minua ainakin pelottaa. Tällä lapsella on valtava yleisö eikä minkäänlaista itsekritiikkiä. Blondinbella sanoo mieluummin kuolevansa kuin olevansa kalpea – rypyistä hän ei tule kärsimään, ”kiitos botoxin”. Hänen mielestään ihmisten, jotka istuvat kaupan kassalla ja joilla ”ei ole mitään tulevaisuutta”, ei pitäisi saada hankkia lapsia. Hän kertoo ylpeänä shoppaavansa yli tuhannella eurolla kuussa, ”koska se on kivaa”. Ja hän on mielestään hyvä esikuva nuorille tytöille.

Miksi Suomessa ei ole blondinbelloja? Vai ovatko ne vasta tulossa? Haluaisin sanoa, että suomalaiset eivät ole ihan yhtä kulutuskeskeistä porukkaa kuin ruotsalaiset, mutta väkisin tulee mieleen toinenkin mahdollinen syy. Suomessa ei 17-vuotiaalle tytölle annettaisi ikinä kasvaa yhtä suurta egoa ja itsetuntoa. Kyllä meillä joku olisi potkinut tuollaisen jo alas pilvilinnoistaan ja kertonut, että sinä et kuule typykkä ole mitään.
Ja se on onni onnettomuudessa."

-Joanna Palmén, Ylioppilaslehti 06/2008

Photobucket

Mitä mieltä te olette: tuleeko Suomeenkin kestojulkiksen statuksen saavuttavia blondinbelloja, kaupallistuuko muotiblogiskene täysin? Yhteistyötähän yritysten ja blogien välillä on jo nähtävissä, mutta se on vielä aika lapsenkengissä Ruotsiin verrattuna. Toisaalta Suomi imee länsinaapuriltamme vaikutteita ja ilmiötkin saapuvat tänne muutaman vuoden viivellä.

2 kommenttia :

Ilona kirjoitti...

:D Mä en ole kovin paljon Blondinbellan blogia lukenut mutta näissä sun poimimissa uutisissa (uutisessa+kolumnissa) oli kyllä aika näppäriä huomioita typykästä :)

Toivottavasti Suomessa blogimaailma pysyy vähän varmemmin jalat maassa ja teinitytöt etsivät muitakin töitä kuin bloginkirjoittelun...

Ilona Ylinampa kirjoitti...

Ilona: Kieltämättä aika pelottavia sammakoita tuo Blondinbella suustaan päästellyt. Osa menee varmaan nuoruuden (ja naiviuden) sekä ajattelemattomuuden piikkiin, mutta silti hei come on.

Ei kai kukaan 18-vuotias ajattele oikeasti olevansa hyvä roolimalli, jos vain rikkaat ja "hyvissä" töissä olevat saa lisääntyä ja kalpeus on pahempi asia kuin kuolema?! Pelottavaa.